De nieuwe borden bij de oprit naar de A2 richting Eindhoven/Tilburg en Nijmegen.

Automobilisten die vanaf de Bruistensingel de A2 op willen rijden, krijgen vanaf nu te maken met ‘toeritdosering’. Dit moet het aantal files doen afnemen. In de praktijk betekent het dat er af en toe wat langer gewacht moet worden voor de oprit naar Utrecht of Eindhoven/Nijmegen opgereden kan worden.

Rijkswaterstaat heeft de daarvoor de afgelopen tijd de benodigde systemen inmiddels aangelegd. Bij de stoplichten op de Bruistensingel zijn nu extra matrixborden te zien, naast de verkeerslichten. Die geeft ‘Wachten, file snelweg’ aan en lichten op als er een file staat of als er gevaar is voor de vorming van een file. De bedoeling is om dan gedoseerd auto’s toe te laten op de A2, niet meer dan bijvoorbeeld twee of drie per keer. Dat moet de doorstroming van het verkeer op de A2 verbeteren en de files tegengaan.

Een dergelijk systeem staat er ook op de A59 (oprit 47 bij de Maaspoort en oprit 48 bij Rosmalen). Ook de opritten 19 bij Kerkdriel en 21 vanuit Veghel, worden ermee uitgerust. Bij Zaltbommel staat het er al een tijdje. Wie vanuit de Herven vanaf de Reitscheweg (dus langs de meubelboulevard) de snelweg op wil rijden, vermijdt het systeem. Daar staan (nog) geen stoplichten.

Het vierkante bord bij de stoplichten voor de oprit naar de A2 richting Zaltbommel/Utrecht/Amsterdam