Discussie bij de gemeenteplannen tijdens de inloopavond over de herinrichting van de Hervensebaan.

Discussie bij de gemeenteplannen tijdens de inloopavond over de herinrichting van de Hervensebaan.

Wijkvereniging en individuele bewoners van de Herven en Carolushof waren maandagavond positief over de aangebrachte wijzigingen in het plan voor de werkzaamheden aan de Hervensebaan. “Er is goed naar ons geluisterd”, viel te horen op een nieuwe inloopavond in de Bossche vakschool.

De gemeente vertelde daar over de aanpassingen van het plan ten opzichte van december, toen er ook een inloopavond was. De werkzaamheden wat later dan gepland: waar dat eerst nog volgende maand was, wordt dat nu medio juli, als de scholen vakantie hebben. De wegwerkers en scholen hebben dan de minste last van elkaar. Het werk wordt in fases uitgevoerd, het laatste deel waarschijnlijk in november of december.

Met name op gebied van geluidoverlast en fijnstofproblematiek waren er aanpassingen gedaan. Aan de Hervenzijde komt definitief een wandelpad plus een haag van ongeveer 60 centimeter hoog. Die haag moet met name een deel van het geluidsprobleem wegnemen, samen met een betere asfaltlaag. Ook zullen dan de oneffenheden verdwenen zijn. Alles bij elkaar moet dit een kleine reductie geven van het geluid.

Daarbij wordt de weg smaller, wat ook automatisch tot minder hoge snelheden gaat leiden. Die liggen nu nog te hoog. Berekeningen met behulp van gsm  (gemeten over alle verkeer en over 48 uur) tonen aan dat de gemiddelde snelheid op de Hervensebaan  rond de 50 km/uur ligt. En omdat hierin dus ook alle afremmingen voor bochten, kruisingen en langzaam verkeer in zitten, betekent dit dat de pieken derhalve hoger dan wel te hoog liggen.

Gemeentemedewerker Jan Sier (wit overhemd) geeft uitleg bij de plannen.

Gemeentemedewerker Jan Sier (wit overhemd) geeft uitleg bij de plannen.

Aan de overzijde van de weg komt een bomenrij. Wat voor soort bomen is nog onderwerp van gesprek. Er werd flink gepleit voor ‘fijnstof-eters’ zoals bijvoorbeeld de spar en bepaalde berkensoorten. Elke boomsoort heeft zijn voor- en nadelen. Afgesproken werd dat een groepje wijkbewoners  daarover mee gaat praten. Hetzelfde geldt overigens voor de haag. Ook groenschool Hervion zal daarin een rol krijgen. De aanleg van bomen en de haag is het laatste gedeelte dat uitgevoerd gaat worden. De bedoeling is de fijnstof straks minimaal te handhaven onder de huidige norm van 20. Dat is ruim onder de door Nederlandse wet voorgeschreven norm, maar is precies de norm die  Wereldgezondheidsorganisatie WHO hanteert als maatstaf..

Al eerder was duidelijk dat aan de Hervenzijde het fietspad verdwijnt, terwijl dat aan de andere kant in twee richtingen terugkeert. Daardoor kan de afwatering van de weg beter geregeld worden. Aan de overzijde komt ook een smaller, maar beter begaanbaar troittoir. De bomen die nu midden in het pad staan verdwijnen. De eerder genoemde bomenrij komt naast het trottoir te liggen, waardoor je daar niet meer omheen hoeft te slalommen.

Verder zijn er nog enkele kleinere aanpassingen, zoals de aanleg van enkele zogenoemde halen/brengen-plekken bij het Hervion en de aanleg van een tweerichtingenfietspad vanaf het Hervenpad (bij het klooster) richting de kruising met de Bruistensingel. Voorts wordt nog nagedacht over het eventueel verplaatsen van de bushalte richting de Bruistensingel.

artistimpression. De nieuwe Hervensebaan op ooghoogte.

artistimpression van de nieuwe Hervensebaan van bovenaf.